Kompleksitet i købsbeslutningen ødelægger dit salg8 min read
Du kender måske historien om de 24 glas syltetøj?
I et up-scale supermarked tilbage i 2000, blev der lavet et meget interessant forsøg med salg og syltetøj. Spørgsmålet var: “Køber kunder mest ind når de har få valgmuligheder at vælge imellem (6 syltetøjs-glas) eller mange valgmuligheder (24 syltetøjs-glas)?”
Den første dag havde butikken stillet 24 forskellige slags syltetøj op som kunden kunne prøvesmage og købe. Den anden dag havde de stillet samme antal glas op, men denne gang kun i 6 forskellige varianter. Den første dag udleverede de flere prøvesmagninger men på anden dagen solgte de 10 gange så meget som på den forrige dag. Konklusionen var klar, men overraskende: Flere muligheder for kunden skaber mere interesse men færre køb. Salget steg 10x, da købs-kompleksiteten for kunden blev reduceret.
Forestil dig så nu, at du er i stedet for syltetøj påtænker at købe et projektstyringsærktøj til din virksomhed, som skal bruges på tværs af de forskellige afdelinger. Du går ind på Capterra.com med højt humør men bliver en smule nedslået da du opdager at kategorien “Project Management Software” indeholder 602 forskellige løsninger som du kan vælge imellem. Suk. Det bliver en lang aften. Dagen efter mødes du, træt men tilfreds, med de andre 6.8 interessenter som er inde over den gennemsnitlige købs-beslutning for at komme videre mod en løsning. Men mødet kulsejler da IT og Finans kommer op at skændes over behovet for sikkerhed vs. rapportering og Indkøb i øvrigt synes at alle dine foreslåede løsninger virker lidt for dyre. Du opgiver og går tilbage til dine Excel ark.
Syltetøjsindkøb er intet i forhold til B2B, hvor mange interessenter skal igennem lange beslutningsprocesser med hundredevis af potentielle løsninger. Gad vide hvor mange af dine mulige kunder der har opgivet købet undervejs eller aldrig kommet igang med processen, fordi det blev for uoverskueligt eller besværligt?
3 ting du kan gøre for at reducere købskompleksitet og hjælpe kunden på vej:
1. Lær dine sælgere at facilitere købsbeslutninger: Glem ideen om at salg bliver tabt eller vundet i et altafgørende pitch. Købsbeslutninger er ofte resultatet af en lang process af vundne interaktioner med mange interessenter. For at undgå at tabe til “ingen beslutning” eller “laveste (billigste) fællesnævner” bør du træne dine sælgere i designe og gennemføre interaktioner der hver især skaber individuel værdi for de forskellige interessenter og hjælper beslutningsprocessen på vej.
2. Vær bevidst og tydelig om kundens næste skridt: Det gælder dine marketingfolk, når de binder content sammen i deres Inbound process og de gælder dine sælgere når de er på vej ud af et salgsmøde. Lad dem være meget tydelige om hvordan en typisk evalueringsproces bør ser ud, hvad der forventes af kunden og hvad de kan forvente af Jer. Hjælp kunden med at navigere i et kompleksiteten ved være mere normativ end det føles behageligt og vis altid en meget tydelig vej fremad.
3. Værdi som det gennemgående omdrejningspunkt: Gør det let for kunden at investere ressourcer i købsprocessen ved at fokusere på værdi fra første interaktion. Tidligt i processen kan I bruge indsigter og resultater fra lignede kunder i lignende situationer. Eller I kan udarbejde et antaget værdibudskab baseret på fx kundes egne regnskabstal. Senere i processen kan I lave et egentligt værdibudskab baseret på tal I har fået lov at hente fra kundens egne medarbejdere. Til sidst kan det give mening med en decideret business case hvor der sammen med kunden regnes på investering og forventet afkast.

Sign up for our newsletter
- Monthly insights to your inbox
- Latest B2B Sales & Marketing content from Kvadrant
- C-level focus on commercial transformation
RELATED TOPICS
Marketing by the numbers & measuring what matters
It’s better to be approximately right than exactly wrong.”- Carveth Read, 18th century author In this article, we will cover: Knowing what to measure & which goals to focus on How to evaluate success as a critical part of modern B2B marketing A measurement...
How to build a B2B customer success function
Customer Success, a function that saw it's rise within SaaS companies, is increasingly coming to more and more commercial teams. The function sits right between Sales, Marketing & the more traditional Support/Service, and can be difficult to get right. In this...
Promoting your best salespeople to managers isn’t wrong – it’s just not enough
As the requirements for effective selling in B2B grows, so does the need for sales to move from “team of sellers” to “teams that sell”

Bredgade 20 1st floor
1260 Copenhagen
Denmark
Tel +45 70 27 02 23
CVR: 39598736
Mail: info@kvadrant.dk
Follow us on LinkedIn